|
www.mojefantasy.fora.pl Forum Fantasy
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Etain
Starożytna
Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 22:55, 02 Kwi 2008 Temat postu: Wampiry |
|
|
"font-weight: bold">Na wstępie chcę zaznaczyć, że ten oto tekst pisałam częściowo samodzielnie, a częściowo na podstawie zebranych info z róznych stron ( w tym Wikipedii) niestety nie pamietam już adresów tych stronek, a nie wykluczone, że większość z nich juz nie istnieje. Z góry za tem przepraszam za nie podaanie konkretnych źródeł. Jeśli ktoś natrafi na nie to niech da mi znać to wtedy je dodam to "bibliografii"</span> "http://picsrv.fora.pl/images/smiles/gear_wink2.gif" alt="Wink" border="0" />
Wampir to istota o trudnej do wyjaśnienia genezie- "żywy trup" żywiący się ludzkim ciałem i krwią. Może wchodzić w stosunki z żywymi. Wg. słowiańskich wierzeń ( z których wywodzi się wiara w wampiry), wampir powstawał z niepogrzebanych (niespalonych) zwłok, stąd jego silne związki z własną rodziną - jej dręczenie, jeśli nie dopełniła obowiązku wobec zmarłego, oraz stosunki mężczyzn-wampirów (zmarłych daleko od domu, zaginionych i powracających) z własnymi żonami. Jego dzieci (dhampiry) mają dar rozpoznawania wampirów i ich niszczenia.
Najczęściej przedstawia się ich jako podobnych do tych jakimi byli za życia (dokładniej-w chwili śmierci). Czasem opisuje się, że po przemianie ich rysy mogą nieco odmłodnieć , wyszlachetnieć, a wszelkie skazy na obliczu np. blizny, brodawki zanikjnąc. Niemniej jednak chodzi o to, że tuż po przemianie aż do samej śmierci czas dla wampirów zatrzymuje się w miejscu (w nielicznych opowieściach płynie dla nich dużo wolniej). Cechuje ich blada cera, oczy o przenikliwym spojrzeniu (czasem o jaskrawej barwie zwłaszcza, gdy ten używa swych mocy), wydłużone kły którymi pije krew ofiar. Od wyżej wymienionego wizerunku wampira widnieją oczywiście odstępstwa w zależności od kultury w której pojawiały się te istoty- o tym jednak zapewne sobie powiemy.
Prócz osobliwego wyglądu wampiry posiadały także nadprzyrodzone umiejętności. Znane były ze swej: nieśmiertelności, dużej siły, niezwykłej zwinności i szybkości oraz możliwości regeneracji swego ciała wampiry dysponowały jeszcze następującymi umiejętnościami:- wyostrzone zmysły
- lewitacja (zarówno w swej postaci jak i pod postacią nietoperza lub ptaka)
- przemiana (zazwyczaj w nietoperza lub psa, kruka i innego ptaka)
- hipnoza
- czytanie w myślach
Oczywiście im późniejsze były opowieści o wampirach tym mniej wymyślnych umiejętności im przypisywano pozostawiając im tylko niezwykłą silę i zwinność, a także umiejętność czytania w myślach.
Wampira poznawano także po tym iż nie posiadał: swego cienia, odbicia w lustrze, oddechu, jego serce nie biło, a ciało było cały czas chłodne.
Jak można było stać się wampirem?
Wbrew najbardziej znanemu sposobowi- poprzez ugryzienie wampirem można było zostać na kilkanaście innych sposobów:
- jeśli człowiek został obłożony klątwą
- dziecko zmarło bez chrztu
- dziecko było nieślubne
- dziecko było siódmym z rodzeństwa
- dziecko urodzone z zębami
- dziecko kobiety, na którą spojrzał wampir, gdy była w ciąży
- człowiek niewierzący w Boga
- człowiek z dwoma rzędami zębów
- człowiek posiadający dwie dusze
- człowiek posiadający dwa serca
- człowiek zły za życia
- samobójca
- człowiek mający czerwoną twarz
- człowiek zmarły bez spowiedzi
- człowiek niewierzący
- człowiek mający zrośnięte brwi
- człowiek mający nierówny, chrapliwy oddech
- człowiek objęty ekskomuniką
- człowiek, którego zwłoki zbezczeszczono
- zwłoki, na które padł cień żywego człowieka
- zwłoki, na które padł promień słońca lub księżyca
- zwłoki, przez które przeskoczyło jakieś zwierzę
- zwłoki, nad którymi podawano sobie ręce
- zmarły śmiercią tragiczną
- młodzi, którzy nie zdążyli nacieszyć sie przyjemnościami życia
- fałszywy świadek
Jako, iż wampiry stanowiły zagrożenie dla miejscowej społeczności trzeba było wymyślić sposoby ochrony i obrony prze nimi.
Jak rozmaite były wizerunki i zwyczaje wampirów w Europie, tak różne były sposoby walki z wampirami i ochrony przed nimi. Najważniejsze było niedopuszczenie, żeby zmarły stał się wampirem. W pomieszczeniu w którym odbywało się czuwanie nad trumną, zaciemniano wszystkie okna, gdyż uważano, światło słońca i księżyca za źródła energii życiodajnej, które mogą obudzić zmarłego do życia. Przed domami palono pochodnie a w domach ogień w kominku i świece, gdyż wierzono, że upiór panicznie boi sie światła. Lustra zdejmowano lub odwracano do ściany, żeby nie została w nich uwięziona dusza zmarłego, która się w nich odbije. Dużo więcej środków ostrożności podejmowano po śmierci osób podejrzewanych o skłonności wampiryczne.
W miejscu w którym ktoś uległ wypadkowi lub popełnił samobójstwo rzucano gałązki, kamienie i kawałki drewna dopóki nie utworyzł się pokaźny stos, który podpalano.
Jedynym ratunkiem przed wampirami miała być ekshumacja zwłok, wbicie weń osikowego kołka bądź też metalowego zęba od brony.: wkładano im do trumny lub rzucano na jej wieko kwiaty, by oplątaly duszę zmarłego i nie pozwoliły jej wyjść na zewnątrz ( najskuteczniejsze były dzikie róże )., kopano głębokie groby i przykrywano trumnę grubą warstwą ziemi, na grobie umieszczano ciężkie kamienie, by wampir nie mógł się spod nich wydostać, przybijano nieboszczyków do trumny lub malowano ich szkielety czerwoną farbą w nadziei, że sam kolor zaspokoi łaknienie wampirów. Samobójców grzebano przebitych kołkiem i na rozstajach dróg, by nie mogli odnaleźć drogi do domu i nawiedzać bliskich. Znanymi w Polsce sposobami zapobieżenia powstania człowieka jako wampira było porzucenie nieboszczyka na bagnach, pochowanie nieboszczyka twarzą w dół, "żeby się w ziemię wgryzł", sypanie maku do trumny (jako, że wampiry znane były z tego, że co rozsypane musiały pozbierać "http://picsrv.fora.pl/images/smiles/gear_tounge.gif" alt="Razz" border="0" />), wierząc że zanim nieboszczyk wyjdzie z grobu będzie liczyć ziarna maku, co mu zajmie całą noc, wkładanie kamyka lub pieniążka pod język, wiązanie na plecach palców obu rąk, kaleczenie nóg, obcinanie głowy i umieszczanie jej między nogami nieboszczyka, przebijanie serca, pośladków lub głowy kołkiem osinowym.
A oto jeszcze kilka innych (nietypowych) sposobów walki z wampirami:
"font-weight: bold">Baobham Sith (Szkocja) </span>- użycie zimnego żelaza (bynajmniej nie chodzi tu o schłodzenie go przed użyciem, a o to, że żelazo to musi być kute podczas obróbki, a nie przetapiane).
"font-weight: bold">Kathakano (Kreta</span>) - odcięcie i ugotowanie głowy w occie.
"font-weight: bold">Krvopijac (Bułgaria</span>) - otoczenie grobu dzikimi różami, wezwanie czarownika, który rozkarze duszy Wampira wlecieć do butelki, którą następnie należy wrzucić do ognia.
"font-weight: bold">Mulo (Serbia</span>) - odcięcie palców u nóg i przebicie szyi.
"font-weight: bold">Nachtzehrer (Bawaria)</span> - włożenie monety w usta i odcięcie głowy toporem.
"font-weight: bold">Newntoter (Szkocja) </span>- włożenie cytryny w usta.
"font-weight: bold">Ogoljen (Bośnia)</span> - zakopanie na skrzyżowaniu dróg.
"font-weight: bold">Rakshasa (Indie) </span>- spalenie, egzorcyzm lub wystawienie na działanie Słońca.
"font-weight: bold">Strigoiul (Rumunia) </span>- wycięcie serca, przecięcie go na dwie części, włożenie czosnku do ust i przebicie głowy.
"font-weight: bold">Vampyr (Serbia) </span>- może zostać zabity jedynie przez Dhampyra, który jest dzieckiem jego i człowieka.
Ale sami dobrze wiemy, że najlepszym sposobem na uśmiercenie wampira było wystawienie jego ciało na widok promieni słonecznych, lub przebicie jego serca kołkiem "http://picsrv.fora.pl/images/smiles/gear_tounge.gif" alt="Razz" border="0" /> Najlepszym sposobem ochrony przed wampirami było po prostu nie zapraszanie ich do domu (z jakiegoś powodu nie zaproszony wampir z jakiegoś powodu nie wejdzie do domu, a raz zaproszony zawsze już może wejść). Ponadto chcąc ochronic się przed wampirami chwytano się sposobów wiążących się z wiarą chrześcijańską: starano się szkukac schronienia w kościele, trzymano przy sobie Biblię, krucyfiks, lub krzyż (obydwie te rzeczy to nie to samo- jak się powszechnie uważa) lub oblewanie wampira wodą święconą. O ile schronienie w kościele istotnie mogło mieć sen, to inne wymienione sposoby zależały od wiary osoby, która się nimi posługiwała (na zasadzie: im silniejsza wiara tym większa szansa, że artefakt „zadziała”). Czasem podaje się także, że istotne było także to jakiej wiary za życia był wampir- jeśli nie był Chrześcijaninem to żaden artefakt- pomimo wiary broniącego się nie mógł odnieść skutku.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zagubiona
Rada Mędrców
Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 501
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 17:05, 03 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
Spośród wymienionych sposobów na to jak zostać wampirem, spełniam kilka, więc jest szansa "http://picsrv.fora.pl/images/smiles/gear_grin.gif" alt="Very Happy" border="0" />
A tak na poważnie to uwielbiam wampiry, ten mroczny, krwawy klimat który za sobą niosą. Chyba najlepszy film jaki o nich oglądałam to "Wywiad z wampirem".
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Deidarette
Paladyn
Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 319
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Fabianów...wśród pól łąk i lasów ;))
|
Wysłany: Czw 19:57, 03 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
wampirki!!!! o ja...one są wspaniałe! "http://picsrv.fora.pl/images/smiles/gear_grin.gif" alt="Very Happy" border="0" /> "Wywiad z wampirem" był faktycznie genialny, swoją drogą podobała mi się również "Królowa Potępionych" - świetnie dobrana muzyka ( grał tam m.in. jeden z ulubionych zespołów- Disturbed) "http://picsrv.fora.pl/images/smiles/evil1.gif" alt=":hamster_evil:" border="0" />
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Etain
Starożytna
Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 22:37, 03 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
No to nie będę oryginalna i też przyznam, że uwielbiam "Wywiad z Wampirem" (zarówno ksiązkę jak i film), "Dracule 2000" (mieli ciekawy pomysł na to skad sie wziął pierwszy wampir "http://picsrv.fora.pl/images/smiles/gear_cool2.gif" alt="Cool" border="0" /> ), "Blade" ( tylko dwie pierwsze cześci bo trzecia to ZGROZA JAKICH MAŁO "http://picsrv.fora.pl/images/smiles/speachless2.gif" alt=":hamster_speachless2:" border="0" /> ) no i oczywiście "Underworld" (obowiązkowo pierwsza część)
Wampiry rulez "http://picsrv.fora.pl/images/smiles/explain.gif" alt=":hamster_explain:" border="0" />
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Mirabel Irith
Łowca Przygód
Dołączył: 06 Kwi 2008
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: I tak nie wiecie gdzie to jest...
|
Wysłany: Wto 15:13, 08 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
</span>"90%" cellspacing="1" cellpadding="3" border="0" align="center">r> d>"genmed"><b>Etain napisał:</b></span></td> </tr> r> d class="quote">No to nie będę oryginalna i też przyznam, że uwielbiam "Wywiad z Wampirem" (zarówno ksiązkę jak i film), "Dracule 2000" (mieli ciekawy pomysł na to skad sie wziął pierwszy wampir "http://picsrv.fora.pl/images/smiles/gear_cool2.gif" alt="Cool" border="0" /> ), "Blade" ( tylko dwie pierwsze cześci bo trzecia to ZGROZA JAKICH MAŁO "http://picsrv.fora.pl/images/smiles/speachless2.gif" alt=":hamster_speachless2:" border="0" /> ) no i oczywiście "Underworld" (obowiązkowo pierwsza część)
Wampiry rulez "http://picsrv.fora.pl/images/smiles/explain.gif" alt=":hamster_explain:" border="0" /></td> </tr></table>"postbody">
Zgadzam się w stu procentach... Choć osobiście uważam, że książka "Wywiad z wampirem" byłą o wiele bardziej emocjonująca niż film...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Etain
Starożytna
Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 17:28, 08 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
ale pozostale ksiązki z cyklu są ponoć juz takie sobie....tak przynajmniej slyszałam "http://picsrv.fora.pl/images/smiles/gear_roll.gif" alt="Rolling Eyes" border="0" />
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Etain
Starożytna
Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 12:49, 27 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
"font-weight: bold">Będę tutaj dawała rodzaje wampirów jakie udało mi sie znaleźć dawno, dawno temu na pewnej stonce. Jest ich dość sporo więc dam je w kilku częsciach "http://picsrv.fora.pl/images/smiles/gear_wink2.gif" alt="Wink" border="0" />
Źródło: <a href="http://dark.world.fm.interia.pl/wampiry_rodzaje.htm" target="_blank">http://dark.world.fm.interia.pl/wampiry_rodzaje.htm</a></span>
"font-weight: bold">Adze
Afryka</span>
Czarodziejka wśród plemienia 'Ewe' w południowo-zachodniej Ghanie i południowym Togo były skłonne do zamiany w wampira zwanego Adze. Ma wygląd robaczka świętojańskiego i lata polując na młode dzieci, wysysając z nich krew, ale może również pożywiać się mleczkiem z kokosów. Złapana wraca do ludzkiej formy.
"font-weight: bold">Algul
Arabia</span>
Nazwę tego wampira przetłumaczyć można mniej więcej jako "końska pijawka" lub "wysysający krew dżin". Przyjmuje on najczęściej postać kobiety delektującej się martwymi dziećmi, a zamieszkuje na cmentarzach.
"font-weight: bold">Alp
Niemcy</span>
W działaniu podobny do inccubów. Jego ofiarami są przeważnie śpiące kobiety. Demon spija mleko z ich sutków i sprawia, że mają okropne koszmary. Ponadto spija krew z sutków dzieci i mężczyzn. Może się nim stać dziecko, które matka długo rodziła w bólach. Alp może zmieniać się w niektóre zwierzęta takie jak wilk, może latać pod postacią ptaka. By zniszczyć tego wampira należy włożyć mu w usta cytrynę. Alp jest znany również pod taka nazwą jak Alf lub Alb, Alpen bądż Alpmann
"font-weight: bold">Armenki
Bułgaria</span>
Zły duch, który atakuje młode matki i malutkie dzieci, wysysając z nich krew. Jest kilka wersji opisu armenki w mitach bułgarskich, ale żadna nie jest dokładna.
"font-weight: bold">Asanbosam
Ghana</span>
Mit o nim pochodzi od ludu Ahanti zamieszkałego w południowej Ghanie. Zamieszkuje dziewicze lasy, z wyglądu przypomina człowieka, za wyjątkiem żelaznych zębów i hakowato wyglądających części na nogach. Każda osoba przechodząca pod drzewem, na którym żyje ten wampir będzie wciągnięta na górę i zabita.
"font-weight: bold">Asema</span>
Wampir w kulturze majów, za dnia wyglądający zazwyczaj jak stara kobieta lub stary mężczyzna, nocą zaś przybierający postać świetlnej kuli przemierzającej niebo w poszukiwaniu śpiących ofiar. Gdy już jakąś znajdzie wysysa z niej krew.
"font-weight: bold">Axeman
Ameryka Południowa</span>
Wampir z Surinam ukazujący się jako nietoperz. W ciągu dnia axeman wygląda niezmiennie jak kobieta, ale nocą przemienia się w nietoperza. Lata nad wioskami szukając ofiary. Jeśli znajdzie człowieka spoczywającego we śnie z wystawionymi stopami zeskrobuje z dużego palca fragment skóry tak długo, aż nie zacznie cieknąć krew. Następnie pożywia się do czasu, aż nie staje się przekrwiona. Następnie wraca do domu. Jej ofiary budzą się, są wyczerpane i słabe. By przeszkodzić axeman, trzeba zawiesić nad wejściem do chaty jałowiec. Axeman jest bardzo podobna do wampirów żyjących w południowo-wschodniej Azji.
________________________________________
B
"font-weight: bold">Baital
Indie</span>
Naturalną formą tego wampira jest pół człowiek, pół nietoperz.
"font-weight: bold">Bebarlangs
Filipiny</span>
Forma wampira energetycznego, jest zdolny do wysłania swojego ciała astralnego w celu pożywienia się siłą życia innych (przeważnie wrogów)
"font-weight: bold">Brahmaparush
Indie</span>
Wypija krew z ludzkiego ciała poprzez czaszkę, gdy już to zrobi, zjada mózg. Następnie okręca ofiarę szczelnie jej jelitami i wykonuje z nią rytualny taniec.
"font-weight: bold">Bruja
Hiszpania</span>
Bruja to po hiszpańsku wiedżma. Jest podobna do portugalskiej bruxy i włoskiej strzygi. Jest ona wampirem, który potrafi się zmienić w różne rodzaje zwierząt. Zazwyczaj atakuje dzieci.
"font-weight: bold">Brukołak
Grecja</span>
Ma obrzmiałą, twardą skórę, która brzmi jak bęben, gdy się w nią uderzy. Przez nią rozprzestrzeniają się rózne plagi. Może krzyknąć tylko raz w ciągu nocy. Jeśli odpowie się na ten krzyk, umrze się. By go zabić należy odciąć jego głowę, następnie ją spalić bądż ugotować.
"font-weight: bold">Bruxa
Portugalia</span>
Męski odpowiednik bruxo (czasem pisze się również bruxsa, bruxso). Kobieta, która za dnia wygląda jak człowiek, by w nocy zmienić się w ptaka. Spija krew dzieci. Była wymówką, dzięki której zabijano kobiety podczas inkwizycji. Bruxa jest odmianą regionalną, ale podejrzewa się, że może być odmiana mary (zmory)
________________________________________
C
"font-weight: bold">Camazotz
Meksyk</span>
Wampir ten jest integralną częścią mitów Majów. Opisywany jest jako 'człowiek-nietoperz' ze szpiczastym nosem, długimi zębami i pazurami.
"font-weight: bold">Chedipe
Azja</span>
Wampirzyca znana z ujeżdżania nago tygrysów. W nocy potrafi uśpić ludzi, wejść do ich domu i wyssać krew ze stóp.
"font-weight: bold">ChonChon
Południowa Afryka, Chile</span>
W folklorze indian jest wamirem z dużą głową i ogromnymi uszami. Tych uszu używa jako skrzydeł, gdy poszukuje zdobyczy. Tym wamirem może się stać osoba, której po śmierci wyrosną długie uszy, spadające aż do ramion.
"font-weight: bold">Churel
Indie</span>
Kobieta zmarła śmiercią nagłą, nienaturalną, po śmierci może szukać odwetu na członkach rodziny. Mści się za złe traktowanie jej za życia. Karą jest wysysanie z męskiej części rodziny całej krwi. Może również zwabiać jedzeniem młodych mężczyzn. Gdy zjedzą coś podarowanego przez Churel, porywa ich ona, trzyma do świtu, a do własnej wioski wracają już jako starcy. Churel poznawana jest po tym, że ma odwrócone stopy (tzn palce na miejscu pięc i pięty na miejscu palców).
________________________________________
D
"font-weight: bold">Danag
Filipiny</span>
Ten wampir z Flilipin jest bardzo starym gatunkiem. Może pracować z ludżmi wiele lat, ale współpraca kończy się, gdy jego wspólniczka zatnie się w palec. Danag najpierw wysysa krew z zacięcia, a następnie z całego ciała tak, że ofiara staje się wręcz sucha
"font-weight: bold">Draugr</span>
"font-weight: bold">Islandia</span>
Draugr to ożywiony nieboszczyk, który wychodzi ze swojego ukrycia, którym jest jego grób lub hałda ziemi, w której spoczywa za dnia. Wampirem tym może stać się również człowiek, który jawnie okazuje zniecierpliwienie na pogrzebie. Znany jest również jako Aptrgangr ('energiczny po śmierci' albo ten, kto spaceruje po śmierci). Draugr jest wędrującym nieumarłym, często wspominają o nim islandzkie sagi. Któregokolwiek z imion nie użyjemy opisujemy wampira, który miał kiedyś fizyczne ciało, ale aktualnie jest trupem. Według skandynawskich sag Draugr jest czarny jak śmierć. Innym terminem używanym do opisania go jest ang. 'na-fole' znaczące tyle, co blady nieboszczyk. Inne charakterystyki tego wampira mówią, że może on urosnąć do nadzwyczajnych rozmiarów, co nie jest spowodowane przez gazy gnilne. Jego ciało nie ulega rozkładowi przez bardzo długi czas. Ma niespotykaną siłę. Krążą pogłoski, że Draugr ma we władaniu magiczne moce, zna przyszłość, potrafi kontrolować pogodę, zmieniać swój kształt. Może również podróżować po ziemi magicznymi sposobami. Niektóre z prostszych sposobów na przeszkodzenie umarłemu odrodzenia się jako wampir to położenie na piersi zmarłego otwartej pary nożyczek, położyć w poprzek krzyż ze słomy pod całunem, związać duże palce u nóg, tak by nie mógł rozdzielić stóp i igłą część spodnią jego stóp. Środkiem ostrożności jest zabranie wszystkich rzeczy leżących dookoła zmarłego. Uniemożliwia mu to przemianę. Kiedy karawana niesie trumnę, powinna zatrzymać w przedsionku domu, powinni podnosić i opuszczać trumnę trzy razy w różnych położeniach tworząc w ten sposób znak krzyża. Podczas pogrzebu na cmentarzu ksiądz musi pomodlić się za resztę umarłych związać grób zaklęciem, w ten sposób umarły nie może uciec. Biorąc pod uwagę okres czasu, w którym tworzyły się skandynawskie legendy, nie dziwi to, że byli nieświadomi kiełkującego w nich strachu przed zmarłymi. Oczywiście wierzyli, ze śmierć ma próbuje nam ukazać zło. Jako że draug już raz umarł, tęsknił za rzeczami otaczającymi go w poprzednim życiu, zazdrościł tym, którzy nadal żyli. Czuł zimno, głód, tęsknotę za ukochaną osobą. By dać upust swoim uczuciom zabijał wszystko, co kojarzyło mu się z życiem. Chciał zdziesiątkować inwentarz przez zagonienie go na śmierć. By zabić draugr'a trzeba pokonać go w walce jeden na jednego. Następnie należy ściąć mu głowę mieczem. Niektóre tradycje przekazują, że ten, kto go zabije powinien przeskoczyć go lub obejść trzy razy lub wbić w bezgłowe ciało drewniany kołek. Ostatnim krokiem jest spalenie ciała do czasu, aż zostaną zimne popioły. Następnie należy je pogrzebać w znacznie oddalonym miejscu bądż wrzucić do morza
________________________________________
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zagubiona
Rada Mędrców
Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 501
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 19:30, 27 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
Nie miałam pojęcia, że istnieje aż tyle rodzajów wampirów. Jak dla mnie najciekawsze są te z Indii
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Etain
Starożytna
Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 19:33, 27 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
no ja też nie dopóki nie natrafiłam na ten spis. Które mnie interesują najbardziej? Trudno powiedzieć bowiem w każdej kulturze zanjdzie sie cos ciekawego "http://picsrv.fora.pl/images/smiles/gear_wink2.gif" alt="Wink" border="0" /> A z Indii jeszcze sie cos pojawi "http://picsrv.fora.pl/images/smiles/gear_cool2.gif" alt="Cool" border="0" />
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Etain dnia Nie 19:37, 27 Kwi 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Etain
Starożytna
Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 10:00, 04 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
"font-weight: bold">Kolenej rodzaje:</span>
"font-weight: bold">Ekimmu
Wampir z Babilonii</span>
Człowiek, który poniósł przedwczesną bądż gwałtowną śmierć, nie spełnił się w miłości, lub miał niestosowny pogrzeb stawał si,ęwedług wierzeń babilończyków ekimmu. Ten byt jest duszą, która została uwięziona w zapomnieniu (otchłani) i niezdolna do tego, by znależć pokój. Może więc zatem błąkać się po ziemi i atakować tych nieszczęśników, którzy staną na jego drodze. Najstarszy ze wszystkich mitów babiloński Ekimmu jest duchem człowieka nie pochowanego, w niektórych wypadkach tym, który nie posiadał wystarczająco dużo propozycji mieszkania pod ziemią i wychodził w nocy na powierzchnię, by nakarmić się żywymi.
"font-weight: bold">Eretic
Rosja</span>
Ereitc (literacko opisywany jako heretic - heretyk) jest specjalnym rodzajem wampira, którym staje się każdy, kto umrze, nie wyznając ortodoksyjnej wiary Chrześcijańskiej. Najczęściej jednak opisywany jest, jako forma pośmiertna złych czarodziejek, wiedżm, które wróciły do świata żywych z grobu i które za życia sprzedały duszę diabłu.
"font-weight: bold">Estrie
Izrael</span>
Hebrajski wampir zawsze będący kobietą, niezmiennie przyjmujący postać wampirzą. Estrie jest niematerialnym złym duchem, który przyjmuje formę z ciała i krwi i żyje wśród ludzi, by zaspokoić swój głód dotyczący krwi. Jej ulubionym łupem są dzieci. Zazwyczaj powstaje z człowieka, który nie miał odpowiedniego pochówku podczas pogrzebu.
________________________________________
G
"font-weight: bold">Gayal
Indie</span>
Zamienia się w wampira w przypadku, gdy nie ostał odpowiednio odprawiony rytuał pogrzebowy. Powraca więc, by mścić się na własnych dzieciach jak i dalszych krewnych. Pozbycie się tej istoty umożliwia jedynie poprawne wykonanie pogrzebu.
"font-weight: bold">Isithfuntela
Afryka</span>
Prawdopodobnie jest to połączenie wampira z zombie. Atakuje ludzi poprzez hipnotyzowanie ich i wbijanie im do głowy, do mózgu gwoździa.
________________________________________
J
"font-weight: bold">Jaracacas (lub Jaracara)
Brazylia</span>
Wampir zdolny do przemiany w węża. Może pić nie tylko krew, ale również wysysać mleko z piersi śpiących kobiet.
________________________________________
.
"font-weight: bold">Kasha
Japonia</span>
Wampir ten zajmuje się usuwaniem trupów z grobów lub porywaniem przed kremacją. Następnie konsumuje zdobycze.
"font-weight: bold">Katakan
Kreta</span>
Katakan wygląda jak wampir, ale zabić go można jedynie przez odcięcie głowy i ugotowanie jej w occie.
Grecja
Ten wampir nazywany jest również wesołym wampirem. Cały czas szczerzy swe śnieżnobiałe zęby, co przypomina uśmiech. Pluje krwią na swe ofiary; jeśli krew katakana na nich spadnie, płoną. By zabić go należy odizolować go za słoną wodę lub ugotować jego głowę w occie.
"font-weight: bold">Krvopijac
Bułgaria</span>
Staje się nim człowiek, który pił i palił w Wielkim Poście. Krążą pogłoski, że ma on tylko jedno nozdrze. By zlokalizować wampira używa się nagich dziewic na czarnym żrebięciu "http://picsrv.fora.pl/images/smiles/gear_wink2.gif" alt="Wink" border="0" />)) jadących przez cmentarz. Kiedy koń nie chce iść dalej oznacza to, że tu jest poszukiwany wampir. By samemu uwolnić się od niego, trzeba przywiązać go do trumny z wieńcem dzikich róż; kiedy wiemy na pewno, że znależliśmy demona: czarodziej trzyma wysoko w górze obrazek ze świętą postacią, wywołuje duszę, która opuszcza zwłoki i więzi ją w butelce z krwią, którą następnie wrzuca do ognia.
"font-weight: bold">
Kudlak</span>
w Chorwackiej i Słoweńskiej tradycji na półwyspie Istria, osobie, która urodziła się z błoną embriona wciąż przyczepioną do głowy i tworzącą jakby welon, było przeznaczone stać się kudlakiem tudzież kresnikiem. Osoba której przeznaczeniem jest stać się kudlakiem może już za życia czynić zło - jego dusza może opuszczać jego ciało w nocy, przyjmować zwierzęcą formę i przemierzać przestrzeń by atakować ludzi albo w magiczny sposób krzywdzić środowisko w którym żyje. Kiedy owa osoba umrze staje się wampirem który był wówczas równie dużym zagrożeniem dla środowiska. Ale jeśli komuś będzie przeznaczone stać się kresnikiem staje się on obrońcą środowiska. Za życia jego dusza opuszcza ciało pod zwierzęcym przykryciem i walczy z zarówno z żyjącymi jak i martwymi kudlakami. Podsumowując, osoba która urodziła się z czerwoną albo ciemną naroślą (o której mowa na początku) staje się kudlakiem a osoba urodzona z biała lub przezroczystą naroślą staje się kresnikiem. Ulubione miejsce występowania - Kreta.
________________________________________
Lobisomen
Ten wampir został opisany jako istota mała, krępa, z bezkrwistymi wargami żółtą skórą, czarnymi zębami, krzaczastą brodą i spojrzeniami małpy. Ukąszenie tego wampira sprawia, że jego żeńskie ofiary stają się nimfomankami. Inną "wersję" tego wampira można znaleźć w folklorze połuniowej Ameryki, głównie Brazylii. Jest ona opierana na portugalskich legendach i istnieje w nich jako wilkołak. Lobisomen nie zabija, ale osusza ofiary z krwi. Te kobiety, które przeżyja jego atak zaczynają u siebie widzieć skłonności do nimfomanii.
________________________________________
"font-weight: bold">M
Mara</span>
Słowiański wampir znaleziony również w legendach Kanadyjczyków. Mity głoszą, że jest to duch nieochrzczonej dziewczyny. Prawdopodobnie prześladuje i dusi swoje ofiary. W jednej ze słowiańskich legend opisane jest jak mara zakochała się w mężczyźnie i sprowadziła na niego taki sen, że umarł. Wampir ten gustuje również w krwi dzieci.
"font-weight: bold">Masan
Indie</span>
Wampiryczny duch, który żywi się dziećmi. Jest on duchem dziecka, może rzucić klątwę na młodego człowieka, który przestąpi jego cień, a nawet podążąć za kobietą do jej domu, jeśli tylko jej suknia padnie na cień wampira.
"font-weight: bold">Mormo
Grecja</span>
Okrutny i dziki mieszkaniec Świata Podziemnego, sługa greckiej bogini Hekate również uważany jest za wampira.
"font-weight: bold">Mulo (Mula)
Serbia</span>
Ten wampir zazwyczaj wyglada jak człowiek odziany w białe szaty. Jest aktywny zarówno za dnia jak i nocą. Może przyjmować postać konia lub owcy. Zjada swoje ofiary i wysysa im krew. Może być zniszczony przez obcięcie dużych palców u stóp lub przebicie gwoździem jego pleców.
________________________________________
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zagubiona
Rada Mędrców
Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 501
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 17:19, 04 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Z tego co zauwazyłam w kulturze indyjskiej często pojawia się motyw wampira mszczącego się na dzieciach. Ciekawe. Podoba mi się też kasha - widać sama krew mu nie wystarczyła "http://picsrv.fora.pl/images/smiles/gear_happy2.gif" alt="Smile" border="0" />
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Etain
Starożytna
Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 20:15, 04 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
</span>"90%" cellspacing="1" cellpadding="3" border="0" align="center">r> d>"genmed"><b>Cytat:</b></span></td> </tr> r> d class="quote">Brahmaparush
Indie
Wypija krew z ludzkiego ciała poprzez czaszkę, gdy już to zrobi, zjada mózg. Następnie okręca ofiarę szczelnie jej jelitami i wykonuje z nią rytualny taniec. </td> </tr></table>"postbody">
Ten to dopiero miał zapędy "http://picsrv.fora.pl/images/smiles/gear_tounge.gif" alt="Razz" border="0" />
Swoja droga ciekawe co ludzie potrafili wymyśleć "http://picsrv.fora.pl/images/smiles/gear_wink2.gif" alt="Wink" border="0" />
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Etain
Starożytna
Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 20:16, 04 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
[quote="Etain"]</span>"90%" cellspacing="1" cellpadding="3" border="0" align="center">r> d>"genmed"><b>Cytat:</b></span></td> </tr> r> d class="quote">Brahmaparush
Indie
Wypija krew z ludzkiego ciała poprzez czaszkę, gdy już to zrobi, zjada mózg. Następnie okręca ofiarę szczelnie jej jelitami i wykonuje z nią rytualny taniec. </td> </tr></table>"postbody">
Ten to dopiero miał zapędy "http://picsrv.fora.pl/images/smiles/gear_tounge.gif" alt="Razz" border="0" />
Swoja droga ciekawe co ludzie potrafili wymyśleć :wink
Ciekawe są też niektóre sposoby walk z wampirami bo jak sie okazuje nei zawsze wystarczał kołek "http://picsrv.fora.pl/images/smiles/gear_wink2.gif" alt="Wink" border="0" />
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Nerilka
Rada Mędrców
Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 164
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z miasta krasnoludków
|
Wysłany: Pią 23:20, 09 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
A ja napiszę jak to w fantasy wygląda.
Wampiry w książkach Andrzeja Pilipiuka (Trylogia "Kuzynki")
Nie jest dokładnie wyjaśnione skąd się biorą, ale prawdopodobnie jest to w jakiś sposób przekazywane genetycznie, bo w niektórych rodzinach występuje u kilku osób spokrewnionych.
Wampiry są długowieczne. Naprawdę długo. W książkach możemy poznać wampira, który ma około 800 lat. Nie starzeją się w ogóle, ich biologiczny wiek zatrzymuje się w momencie pierwszego napicia się krwi. Czasem jest to kłopotliwe, bo wampiry zazwyczaj ukrywają się wśród ludzi, a trudno jest wytłumaczyć całkowity brak oznak starości czy dojrzewania.
Wampiry mają także bardzo silne możliwości regeneracji, co decydowanie ułatwia im przetrwanie. Jednak są wrażliwe na srebro, którego nawet lekki dotyk powoduje ‘oparzenia’.
Z wyglądu przypominają zwykłych ludzi, choć są tacy, którzy potrafią wyczuć ‘to coś’ i czują obawę choć raczej nie potrafią powiedzieć dokładnie o co chodzi. Nie mają szczególnie rozwiniętych kłów, jedynie ssawkę pod językiem, która służy im do wysysania krwi.
Wampiry są dużo bardziej zwinne i wytrzymałe niż ludzie. Światło dzienne im nie szkodzi, ale widzą równie dobrze w ciemności, choć czytanie bez światła może męczyć im oczy.
Czasami muszą się napić krwi, jednak nie musi to być krew ludzka i wcale nie wszystkim smakuje.
----------------------
Opracowane na podstawie: "Kuzynek" i "Księżniczki" Andrzeja Pilipiuka. Nie czytałam jeszcze trzeciej części z serii, więc może być niekompletne.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Etain
Starożytna
Dołączył: 28 Lut 2008
Posty: 969
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 8:37, 10 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Twórcy fantasy różnie decydują się na przedstawienie postaci wamprów. Czasem je troche "modyfikują" podłog swoich wizji, ale też w niektórych kwestiach starają siętrzymać pierwowzoru.
Zauważyłam też, że mało z nich raczej decyduje się na przedstawienie hisdtorii pochodzenia tego gatunku- zazwyczaj w ksiązkach czy filmach podawnane są jko istoty nieśmiertelne znane już od wieków, któych początkó rasy nikt już nie pamięta....Czasem niektózy nawiązują do postaci Lilith, a nawet Judasza (tak jak było w Draculi 2000). Ceikawie było też to opowiedziane (tak jak bodajże to sobie powiedzieliśmy) w "Underworldzie"...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|